Στη Βουλή το πολεοδομικό και χωροταξικό νομοσχέδιο του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας – Σφοδρή κριτική από την αντιπολίτευση

Συζητείται στη Βουλή το πολεοδομικό και χωροταξικό νομοσχέδιο του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Σφοδρή κριτική από την αντιπολίτευση. Αναφορές για αδιαφανείς διαδικασίες υπό υπουργική εποπτεία και φωτογραφικές διατάξεις. Βασικός στόχος του ν/σ αποτελούν τα ήδη υπάρχοντα «ενοχλητικά» Χωροταξικά Σχέδια τονίζουν βουλευτές της περιφέρειας.

«Οι νομοθετικές σας ρυθμίσεις για τη χωροταξία και την πολεοδομία δεν επιταχύνουν το σχεδιασμό αλλά δημιουργούν χωροταξικό και πολεοδομικό σχεδιασμό κατά παραγγελία»· αυτό αναφέρει η βασική κριτική που εξάγεται από τις τοποθετήσεις των βουλευτών της αντιπολίτευσης στη συζήτηση για το νομοσχέδιο του ΥΠΕΝ.

Οι βουλευτές αναφέρονται επίσης στην σημαντική εμπειρία από τον νόμο του ΣΥΡΙΖΑ για το δομημένο περιβάλλον και την ένταξη σε αυτόν μεγάλου αριθμού πολιτών, σύμφωνα με όλα τα διαθέσιμα τελευταία στοιχεία. Κριτική και για τον χρονικό διάστημα της διαβούλευσης: «Ο νόμος του ΣΥΡΙΖΑ ήταν σε διαβούλευση ενάμιση χρόνο. Όσοι παρακολουθούν, προς γνώση και συμμόρφωση: Ενάμιση χρόνο διαβούλευση με όλους τους φορείς και με όλους ανθρώπους, με την κοινωνία, συγκρίνετέ το με τη συζήτηση και πώς την προωθεί σήμερα η κυβέρνηση», αναφέρθηκε.

Ήδη από την τελευταία συνεδρίαση της Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής, ο πρώην υπουργός ΥΠΕΝ και νυν τομεάρχης Περιβάλλοντος και Ενέργειας του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, Σωκράτης Φάμελλος, κατηγόρησε την κυβέρνηση πως δημιουργεί νέες παρεκκλίσεις και, ταυτόχρονα, εκβιασμούς εις βάρος των ιδιοκτητώνΜειώνεται η αξία της περιουσίας των μικρών και μεσαίων ιδιοκτητών. Αδυνατίζουν παράλληλα την πολιτεία και τη δημόσια διοίκηση, κάτι που είναι ιδιαιτέρως προβληματικό για τα θέματα ανάπτυξης».

Η πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΝ κατηγορήθηκε από τον τομεάρχη πως δε θέλει να ακούσει και να ενσωματώσει προτάσεις από την Αντιπολίτευση, ούτε όμως και από τους Δήμους.

  1. Με το περιεχόμενο του νομοσχεδίου αλλά και με τις τροπολογίες δημιουργούνται αδιαφανείς διαδικασίες και δομές έξω από τις Υπηρεσίες της πολιτείας.
  2. Δημιουργούνται μηχανισμοί εξυπηρετήσεων απευθείας στα γραφεία των Υπουργών και γίνονται τακτοποιήσεις και χατίρια στους κολλητούς του συστήματος.
  3. Έχει ως κεντρικό στόχο να τακτοποιήσει συγκεκριμένα συμφέροντα και θα έχει επιπτώσεις που θα πλήξουν την ελληνική κοινωνία.

Από τη μεριά του το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΥΠΕΝ), υπερασπίζεται το νομοσχέδιο με βάση τους παρακάτω βασικούς άξονες:

«1. Το νέο χωροταξικό νομοσχέδιο βρίσκεται σε διαβούλευση με φορείς και ακόμα δεν έχουν κατατεθεί στη Βουλή οι οριστικές ρυθμίσεις.

2. Το νέο χωροταξικό νομοσχέδιο, όπως κατατέθηκε σε διαβούλευση, περιέχει σημαντικές ρυθμίσεις για την προστασία της ιδιοκτησίας, όπως η μεταφορά του συντελεστή δόμησης και η άρση της πολύχρονης ομηρίας ιδιοκτητών λόγω ρυμοτομικών απαλλοτριώσεων. Διότι βούληση της κυβέρνησης είναι η προστασία και όχι η απαξία της ιδιοκτησίας.

3. Εκείνο που απαξιώνει την ιδιοκτησία είναι η άναρχη δόμηση και η αυθαιρεσία, πράγμα που έχει συμβεί σε πολλές περιοχές της χώρας. Ενώ εκεί που υπάρχουν κανόνες έχει αυξηθεί η αξία της περιουσίας.

4. Οι ρυθμίσεις για τον περιορισμό της εκτός σχεδίου δόμησης θα συνοδεύονται από ένα ευρύτατο πρόγραμμα υλοποίησης Τοπικών Πολεοδομικών Σχεδίων, που θα βάλει τάξη στην πολεοδομική αναρχία, δίνοντας τη δυνατότητα στους πολίτες να αξιοποιήσουν την περιουσία τους. Τέτοια πολεοδομικά σχέδια υπάρχουν σήμερα μόνο στο 20% της χώρας και στόχος είναι να αναπτυχθούν μαζικά και γρήγορα παντού. Σε νησιά που υφίστανται αυτά τα σχέδια π.χ. Σίφνος, Σέριφος κ.λπ. όλοι δέχονται ότι το καθεστώς αυτό είναι πρόοδος τόσο για το περιβάλλον όσο και για την ιδιοκτησία.

Αναχρονιστικό, αντιπεριβαλλοντικό, αντιδημοκρατικό και αντιαναπτυξιακό νομοσχέδιο – Φιλικό μόνο για ΣΕΒ και ΣΕΤΕ

«Αυτό το νομοσχέδιο είναι αναχρονιστικόαντιπεριβαλλοντικό και πολύ πίσω από την επίκαιρη συζήτηση, που γίνεται σε ευρωπαϊκό επίπεδο, ευρωπαϊκές τάσεις τις οποίες πρέπει να ακολουθούμε, σε σχέση με την βιώσιμη ανάπτυξη και την ατζέντα του 2030, τόνισε με τη σειρά της η κοινοβουλευτική εκπρόσωπος της ΚΟ του ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία, Πέτη Πέρκα.

Η Π. Πέρκα ανέφερε πως το νομοσχέδιο διατρέχεται από  αναχρονιστικές αντιλήψεις για το σχεδιασμό του χώρου (χερσαίου και θαλάσσιου) και προφανώς δεν ανταποκρίνεται στις σημερινές προκλήσεις που δημιουργούνται από τις αλληλένδετες κρίσεις, με τις χωρικές τους επιπτώσεις και μιλάω για την κλιματική κρίση, την υγειονομική κρίση. Αυτά δεν υπάρχουν στο νομοσχέδιο.

Είναι όμως και αντιεπιστημονικό, διότι υποβαθμίζει τον ολοκληρωμένο στρατηγικό σχεδιασμό, ο οποίος αναιρείται πλήρως από τον αποσπασματικό κατά περίπτωση σχεδιασμό των Ειδικών Πλαισίων και Σχεδίων, τα οποία ξαφνικά κατισχύουν όλων των υπολοίπων.

Ως εκ τούτου είναι και αντιδημοκρατικό γιατί οι διατάξεις του αφορούν λίγους, σίγουρα όχι τα μικρομεσαία στρώματα ή τους μη ειδικούς του σχεδιασμού, ενώ αναγνωρίζονται και πολλές φωτογραφικές. Σε κάθε περίπτωση προάγουν σχεδιασμό που αναπαράγει και κυρίως εντείνει ανισότητες (χωρο-κοινωνικές) και πολλές ασυνέχειες.

Και βεβαίως είναι αντιαναπτυξιακό καθώς επιβάλλονται οι ειδικές, τομεακές, ασύνδετες μεταξύ τους, πολιτικές και σχέδια επί του ολοκληρωμένου περιφερειακού χωροταξικού και τοπικού πολεοδομικού σχεδιασμού. Δεν ενισχύεται αυτή η διασύνδεση του χωροταξικού και πολεοδομικού σχεδιασμού με τον αναπτυξιακό προγραμματισμό. Επειδή σας το έχω ξαναπεί, είναι ένα θέμα που μόνο με τεχνικούς όρους μπορεί να αναδειχθεί και ο κόσμος σήμερα μπορεί να μην καταλαβαίνει με μία πρώτη ανάγνωση τι είναι αυτά που λέμε, αλλά υπάρχει και μία επιστήμη από πίσω. Αλλιώς σας είπα και χθες, θα ήταν έξω από την Βουλή.

Δυσχεραίνει η δυνατότητα δόμησης για τους «κοινούς θνητούς»

Η τομεάρχης Τουρισμού της ΚΟ, Κατερίνα Νοτοπούλου, τόνισε πως «το παρόν νομοσχέδιο δυσχεραίνει τη δυνατότητα δόμησης για τους «κοινούς θνητούς» και για τις για μικρές και μεσαίες τουριστικές επιχειρήσεις, δυσχεραίνει τους μελετητές μηχανικούς αλλά και το προσωπικό στις πολεοδομίες ενώ παρέχει με σχεδόν φωτογραφικές διατάξεις επιπλέον διευκολύνσεις και εξυπηρετήσεις στις πολύ μεγάλες τουριστικές επιχειρήσεις».

Η τομεάρχης Τουρισμού αναφέρθηκε πιο συγκεκριμένα στις διατάξεις που αφορούν στον Τουρισμό, τον κλάδο που όπως ανέφερε χαρακτηριστικά «συμβάλλει τα μέγιστα στην εθνική οικονομία και που πλήττεται περισσότερο από κάθε άλλο από την πανδημία. Αλλά είναι αυτός που θα σηκώσει πάλι το βάρος της οικονομικής ανασυγκρότησης. Όμως η κυβέρνηση για άλλη μια φορά, εισάγει ρυθμίσεις που επηρεάζουν την τουριστική ανάπτυξη αλλά απουσιάζει εκκωφαντικά κάθε έννοια ολιστικού σχεδιασμού». Υπενθύμισε μάλιστα την δέσμευση της κυβέρνησης τον περασμένο Νοέμβριο, ότι την άνοιξη του 2020 θα είχαμε το ειδικό χωροταξικό για τον τουρισμό.

Ο πραγματικός στόχος είναι τα «ενοχλητικά» Περιφερειακά Χωροταξικά Σχέδια που ήδη υπάρχουν

Στόχος του νομοσχεδίου είναι στην πραγματικότητα τα Περιφερειακά Χωροταξικά Σχέδια που ήδη υπάρχουν, αφού προβλέπει δεσμευτικό και πρωτεύοντα ρόλο στα Ειδικά Χωροταξικά, οι ρυθμίσεις των οποίων θα είναι πλέον οι αποφασιστικές για την έγκριση των στρατηγικών επενδύσεων σε κάθε περιοχή, σχολίασε ο βουλευτής Ροδόπης, Δημήτρης Χαρίτου, ο οποίος αναφέρθηκε εκτενώς στις επιπτώσεις στην περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας-Θράκης. Όπως τόνισε, «ο ρόλος τους διευρύνεται και θα εκπονούνται υπό υπουργική εποπτεία ερήμην των τοπικών κοινωνιών και των φορέων τουςπροκειμένου η κυβέρνηση να παρακάμπτει τις ρυθμίσεις που θέτουν τα υπάρχοντα Περιφερειακά Χωροταξικά Σχέδια που της είναι ενοχλητικές.

Ένα από αυτά, το Περιφερειακό Χωροταξικό Πλαίσιο (ΠΧΠ) της Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας-Θράκης, που έγινε νόμος του κράτους τον Οκτώβριο του 2018 από την κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, μετά από μακρά διαβούλευση σε πολλές φάσεις των αυτοδιοικητικών και επιστημονικών φορέων, φαίνεται ότι αποτελεί στενό κορσέ στις επιδιώξεις της σημερινής κυβέρνησης».

Σχετικά Άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

* Το email σας δεν θα εμφανιστεί